tisdag 25 november 2008

L: Hur man bränner pengar i juletider.



Sådärja. Efter en nätt runda på stan i Göteborg där jag lyckats bränna lite slantar stod jag och fnissade för mig själv vid NilsEricsterminalen i Göteborg. Sjukt nöjd, en halvtimme innan bussen skulle gå, med en tidning och sallad i ena näven - står jag och tar kort på fenomenet: Svenskar köar. Jag tänkte att detta skulle komma bli ett genialiskt blogginlägg.


ALLTSÅ: Jag står och fnissar och tar en bild när jag ser att klockan är 15.36, konstigt med tanke på att min buss skulle gå 15.30. Jag vänder mig om och frågar damen bakom om hon visste nåt om bus4you. Hon säger att hon ska till Oslo. TILL OSLO!? Hon nämner dessutom att bus4you precis gick från hållplatsen brevid. Uff. Här står jag helt uppslukad i min bloggvärld och står i fel kö. Fantastiskt. Vad som hände efter detta är ju bara kaos alltihop.

Jag rusade iallafall in till b4us kontor och bad dem ringa busschauffören, efter fyra samtal ringde hon till deras huvudkontor som fick tag på chauffören som lovade vänta i kalle-nånting-backen. Jag springer med mina väskor och en liten lapp med chaufförens nummer på till taxistället, slänger mig in i en taxi där det sitter en liten farbror som skiner upp över mitt uppdykande.

Jag frågar om han vet var denna backe ligger och han nickar febrilt, kassar och väska slängs in, jag försöker ringa chauffören men det är bara upptaget. När vi fastnar i en bilkö och jag ser taxametern ticka blir jag något stressad, ingen chaufför svarar heller. DAMN. Försöker ringa både H och AK för att de ska hitta numret till b4u - båda trycker bort mig. Något stressad.

Då tar taxifarbrorn upp ett kartlexikon!

Nu svettas jag ymnigt.. "K.. K... Kaaaaa..." Läser han högt ur registret. Jag är då beredd att ge honom mina inhandlade julklappar inklusive all packning jag hade med mig och bara kliva ut, där och då i bilkön - och sen lifta hem till Linköping. Gör ett sista försök att ringa b4u-chauffören som äntligen svarar! Han guidar oss rätt och efter en betalning på en nätt summa av 300 kronor -då hade jag ju redan betalat 212 kr för bussbiljetten - (som förövrigt skedde på det mest ålderdomliga sätt jag sett på länge, en sån där maskin som man drar över kortet ni vet) kliver jag skamset ombord på bussen. Såklart ville jag ha min favoritplats som var längst bak, så jag fick gå the walk of shame, bad nog om ursäkt till alla på bussen.

Jadda, gött mos.

1 kommentar:

Bloggtoppen.se